Billedgalleriet

På job i Kaluga, Rusland, oktober 2018 Mit job sendte mig til Kaluga på arbejde. Men jeg havde god tid til at undersøge de russiske tog. Kaluga har to togstationer; Kaluga 1 og Kaluga 2. Den nærmeste er Kaluga 1, hvor næsten alle billeder er fra. Kaluga 2 lå for langt væk til et besøg. Men da vi skulle hjem, besluttede vi at tage toget i stedet for en taxa, hvilket var meget mere behageligt - plus at man fik set noget mere Rusland.

Et Intercitytog ankommer til Kaluga 2. Det er magen til det, som vi kørte til Moskva i.   ·   Et langt godstog passerer igennem Kaluga 2.

En endagstur til Hamburg i august 2018 Jeg tog på en endagstur til Hamburg for at se lidt mere tog, end jeg gjorde i min sommerferie.
En tur til Nordvestsjælland, september 2016 En jobsamtale bragte mig på de kanter, men det blev ikke til så meget, som jeg troede.

En schweizisk krokodille på gennemkørsel - 9. september 2015 Det svenske jernbanemuseum havde inviteret en schweizisk krokodille til Sverige. Det kom den også - om end med noget besvær. Den kunne ikke tåle at blive trukket (den ville hellere køre selv). Og der var en reparation undervejs oppe ved Berlin. Jeg fik filmet og fotograferet lidt omkring togets pause på Høje Tåstrup Station.

Video i HD   ·   Video i SD

En tur til grænsen - Padborg og Flensburg juni 2015 Jeg har længe gerne villet til Padborg og kigge lidt dér, og endelig oprandt muligheden. Og Flensburg ligger jo lige ved siden af, så dér var jeg også. Desværre så jeg ikke enormt meget tog, men der var da et par gode ting imellem.

Schweiztur 2014 Med en mindre besætningsændring drog jeg, Jesper og Michel til Schweiz for at se på noget tog. Ud over Gotthard tog vi også rundt til andre steder også på vej ud og hjem - bl.a. Deutsches Dampfmuseum i Nördlingen, Lindau, Cite du train i Mulhouse og Dampfspetakel i Phalz.

Neumünster og Kiel 1. Marts 2014 Jeg måtte bare gense udstillingen i Neumünster, og det var også godt. Jeg fik købt lidt tog. Resten af dagen gik med at se nærmere på Neumünster og dens jernbaner. Senere kørte jeg til Kiel og genså stationen der.

Orientexpressen 2013 Orientexpressen kom på besøg i Danmark under en rejse fra Venedig til Stockholm. Jeg fik filmet og fotograferet på både ud- og hjemturen. Berlingske var også på pletten og tog lidt flere billeder.

9. april 2013   ·   14. april 2013   ·   Video i HD   ·   Video i SD

BLS 100 år juni 2013 Da jeg er lidt fan af BLS, ville jeg meget gerne ned og se deres udstilling i Frutigen, Schweiz, i anledning af deres 100 års jubilæum. Og konen sagde OK =-)

Jeg fik endda lidt ekstra tid en gang imellem, og det er der kommet et par flere billeder ud af - af forskellig slags ;-)

Det optagede video i High Definition (666 MB) og i standard Definition (266 MB)

USA-tur 2013 Denne gang havde jeg foreslået en gentagelse af turen til USA for at gense nogle af de steder, vi besøgte sidst - og evt. finde nye steder. Og alle var med på den - plus et par ekstra.

Berlin TechnikMuseum 2013 Vores årlige Berlintur inkluderede denne gang et besøg på Berlins tekniske museum.

Sommerferie 2012 Sommerferien gik til Lüneburger Heide, hvor der kun er lidt tog - og selvfølgelig ikke noget, når jeg var i nærheden.

Den gik også til München og Villach, og denne gang var der lagt billet ind hos konen.

Schweiztur 2012 Årets tur var, som det plejer at være; mig, Jesper og Aage. Vi kom vidt omkring, som vi plejer; klik på linket og se indexet.

10 minutter af vore oplevelser i High Definition (382 MB) og i standard Definition (58 MB)

Juleferie 2011 For en gangs skyld havde jeg fri mellem jul og nytår. Det blev bl.a. brugt på en tur til Høje tåstrup og en vandretur langs banen imellem Brøndbyøster og Glostrup

Schweiztur 2011 Årets tur bestod kun af to mand; mig og Jesper. Vi startede med at tage til Koblenz ved Mosel for at besøge DB museet, vi missede på en tidligere tur. Herefter kørte vi langs floden til Bullay, hvor vi kørte direkte til Ludwigshafen og overnattede. Videre til Haltingen lidt før Basel - og igen videre til Olten, hvor vi overnattede. Olten har et stort område at udforske, men vi skulle videre til Zug - og til sidst Gurtnellen. Den første dag på Gotthard startede vi med at vandre til Göschenen og tilbage igen. Næste dag tog vi bussen til et stop før Amsteg, gik under Intchireussbrücke og gik tilbae til Gurtnellen på den modsatte side, som vi havde prøvet før (næsten). Trediedagen startede i Bellinzona i flere timer, hvorefter vi rullede tilbage til Biasca og Biascina. Vi brugte en dag på at køre til Stassfurt, hvor der om lørdagen var "Dampffest" (fredag aften var der byfest med fed musik).

Ferie 2010 Sommerferien gav ikke rigtigt nogen togoplevelser, så jeg måtte ty til en efterårsferie. Turen gik til München, så det var ligetil at besøge Hbf.

USA-tur 2010 I år havde Aage luftet muligheden for at tage en tur til USA og se nogle af de spændende steder, vi havde interesse i. Det blev til en fed rundtur til Cajon Pass, Tehachapi Loop, Barstow, Needles og Kingman stationer- plus alt det løse.

Schweiztur 2009 Afgang fredag morgen sydpå - med første stop i Leipzig. Vi så banegården og et rangerterræn lidt østpå. Derfra videre til Deutches Dampflokmuseum i Neuenmarkt-Wirsberg, som vi besøgte lørdag formiddag. Retningen herfra var ret imod Gotthard, men vi valgte at køre ind og se Rotkreuz, hvor tog til og fra Gotthard også kører igennem. Resten af turen var gensyn med alle vores yndlingssteder: Erstfeld, Göschnen, Biasca, Biascina osv. Et par nye steder blev det til, idet vi fandt to steder lidt syd for Airolo, hvor der var et sted at stå i en kurve. Desuden kørte vi til Bellinzona og imod Luino for at se på den ensporede strækning, hvor der også kører godstog.

14 minutter af vore oplevelser i High Definition (550 MB) og i standard Definition (114 MB)

Schweiztur 2008 I år startede vi med at besøge "Miniatur Wunderland" i Hamborg. Jeg tog ingen billeder eller film, da der findes en masse bøger, blade og internetsider med film og billeder. Vi brugte lidt tid på Hamburg-Harburg, hvor vi så en masse godstog - selv for en fredag aften. Vi kørte så om natten mod Brennerpasset. Vi havde lige en lille "detour" til Grosskarolinenfeld, hvor der er en dobbelt transversal på en strækning, jeg gerne ville se. Videre mod Brenner via Kufstein og Innsbruck. Fra Brenner kørte vi over Arlberg med et stop i Ziegelbrücke. Så over Klausenpass og videre til Gotthard. En ny vandresti er åbnet, og der er derfor en masse nye "vinkler" på gammelkendte motiver.

Ferie 2007 Endnu en gang havde vi lyst til at vandre rundt i grønne omgivelser, så turen gik endnu en gang til Schweiz. Denne gang blev der mere tid til tog, da vejret ikke lige var til de lange vandreture. Desuden tog vi også toget på ture, så vi slap for at lede efter parkering, hvilket også gav lidt tid. Turen gik fra Rigi over Spiez til Brig med en del overnatninger alle steder. Vi sluttede i Kandersteg - et af vores favoritsteder i Schweiz.

Schweiztur 2007 Vi tog afsted lidt tidligere i år, da der blev fejret 125 års jubilæum på Gotthard for at fejre åbningen af tunnelsen - noget, vi ikke ville misse. Desværre var vejrguderne ikke med os, så vi og vores billeder blev lidt våde. Vi brugte derfor også lidt tid indendørs. Vi blev på Gotthard hele perioden for ikke at gå glip af noget.

Berlin/Innotrans 2006 Igennem mit firma fik jeg rabatbilletter til udstillingen Innotrans 2006 - en oplevelse, jeg ikke ville lade gå forbi min næse. 3 venner tog med, og vi havde kanon 2 dage. Jeg har aldrig været i Berlin, så det var lidt af en oplevelse. Udstillingen var også spændende, især når man må gå op og nd i togene. Således var vi inde i rekordlokomotivet Taurus 1216 050. Det var en meget stor udstilling, og vi kom slet ikke rigtigt rundt indendørs, hvor der også var en masse spændende ting og se, men det tager vi nok i 2008, hvor der igen er udstilling.

Ferie 2006 I år ville vi prøve noget andet. Familien havde talt godt om Toscana, så det ville vi også prøve. Vi tog til Figline Valdarno, hvor vi boede på hotel, og så tog vi ud derfra. Bl.a til Firenze, hvor vi shoppede lidt også på lidt tog. Figlines station blev også besøgt - og Arezzo.

Schweiztur 2006 Da NEAT-tunnelen under Lötchberg er/var så fremskreden, som den er/var, ville vi se for en måske sidste gang trafikken på linien. Men weekender er ikke det bedste tidspunkt at se trafik på, da især godsdelen holder fri. Men der kom da noget igennem. Ellers var det tilbage til Gotthard som sædvanligt. Og der var nogle nye steder, der skulle udforskes, plus at vi endnu engang fik nogle positive overraskelser.

Schweiztur 2005 I år startede vi i Olten, hvor vi ville se damp. Og det gjorde vi. Herfter fulgte vi SOBs strækning fra Romanshorn til Rapperswil. Ellers var vi på Gotthard. Vi ville "slappe" lidt af i år, men vi kom til at styrte rundt alligevel, men det var også kun fordi, vi opdagede en masse nye ting . . .

Köln 2004 Hvert andet år i Köln er der en modelbaneudstilling, hvor flere fabrikanter også deltager. Turen derned er selvfølgelig også en oplevelse.

Sommerferie 2004 Endnu en tur til alperne ("we just love that") - og igen med biltog. Denne gnag startede vi ved Königsee, som jeg altid gerne har villet se. Jeg troede, man kunne gå rundt om den, men det kan man ikke. Men det er trods alt et smukt område. Berchtesgaden har en hyggelig lille station, men Rosenheim trak også. Efter et par dage tog vi videre til Kandersteg med stop i Luzern. Kandersteg og omegn er alletiders vandrested - specielt for togtosser. Vi boede også et par dage i Ausserberg, men vejret var bedre i Kandersteg.

Clonmel 2003 Pga. datterens udlandsophold i forindelse med sit studie, fik jeg lidt lejlighed til at se lidt irsk jernbane. Desværre var der to ting i vejen for de større oplevelser: 1. En bro var styrket sammen over skinnerne et sted på strækningen. 2. Det var jul. Men jeg fik da et par timer ud af det.

Schweiztur 2003 Turen i år startede på Brennerpasset, hvor vi i blandet vejr fik set en del spændende tog og landskab. Et par dage dér og så et par dage på Arlberg på vores vej til Gotthard. Vi koncentrerede os om Wassen denne gang, da vores togklub skal til at bygge denne del i model. Vi havde også fundet nogle nye steder at besøge, som man også kan se. Vi sluttede i Zürich på godsbaneterrænet Limmattal, hvor det 5. Märklin Swiss Collection blev afsløret - "fascinating . . . "

Sommerferie 2003 Som en del gange før gik turen til alperne. Denne gang tog vi biltoget fra og til Altona. Vi lagde ud i Sedrun, lidt øst for Oberalppass, et pragtfuldt sted at vandre. På vej til et andet vellidt sted, Garmisch, stoppede vi over i Bludenz, Østrig. Arlberg er også et godt sted at vandre. Med nogle dage i Garmisch sluttede vi af i München.

Fugleflugtlinien 40 år 2003 D. 24. maj 2003 fejredes 40 års jubilæet for Fugleflugtliniens åbning. Dette blev fejret med museumstog til Puttgarden og udstilling mv. i Puttgarden.

Schweiztur 2002 Det er ved at blive en tradition, at vi tre tager afsted. Denne gang startede vi lidt mere vestpå, Delemont, og drog østpå, Bahlstal, Lausanne og Brig. Brig gav os mulighed for en vandretur langs BLS' sydrampe. Anbefales. Videre til Domodossola, Locarno til Biasca for to nætter. Én dag til Milano med tog og retur via Luino. Flot og dyr tur. Herefter endnu flere flotte billeder fra Gotthard.

Sommerferie 2001 Endnu en biltur rundt i alperne. Denne gang viste jeg konen de steder, jeg og gutterne havde været: Gurtnellen og omegn, Kandersteg og omegn. Derefter tog vi igen til Garmisch-Partenkrichen - et sted, vi bare elsker at være. Og en lille togtur til München.

Schweiztur 2001 Sammen med de samme to venner var jeg igen på en tog-herre-tur rundt i Schweiz. Vi startede igen på Gotthard og fandt nye steder at fotografere. Vi sluttede igen på BLS, hvor vi brugte mere tid på nordrampen - Blausee-Mitholz.

Sommerferie 2000 I år tog vi ikke så langt væk. Kun til Celle i en lidt forlænget uge.

Schweiztur 2000 Sammen med to venner var jeg på en tog-herre-tur rundt i Schweiz. Vi startede på Gotthard, hvor vi besøgte Basel, Luzern og både nord- og syd-rampen. Vi sluttede på BLS - Lötchbergbahn, hvor vi også så Bietchtalbrücke.

Sommerferie 1999 Ind i bilen og sydpå. Denne gang til Luzern og omegn. Der blev lidt tid til Gotthard, som jeg så for første gang (jo, jeg kørte igennem i '94, men at stå ved kirken og røre den . . . =) Bagefter kørte vi til Garmish igen. Det er altså et pragtfuldt sted. Vi kom også lidt rundt.

Utrecht 1998 Næsten hvert tager vi til Utrecht, Holland, for at shoppe.
Og jeg går på modeltogsudstilling -
Eurospoor. Her er dog lidt billeder fra banegården.

Sommerferie 1994 Konen og jeg tog en togtur til Lugano og Salzburg. Desværre var der ikke megen tid til jernbaner, men jeg fik lidt lov.

Madrid 1992 Som led i et sprogkursus blev jeg "sendt" til Spanien for at teste mine sprogkundskaber og prøve at arbejde der. Der blev lige et par dage, hvor jeg kunne snuse til de spanske jernbaner. Jeg besøgte de tre stationer i Madrid og jernbanemuseet.

Sommerferie 1983 Uha, det er lang tid siden. Min første sommerferie med min nuværende kone ;-) Turen gik med tog (selvfølgelig) til først München, hvor vi var i 5 dage. Derefter tog vi toget tilbage til Hamburg, hvor vi også var et par dage. Jeg fik allerede dengang fortalt hende, hvor toget skulle køre ;-) Så jeg fik min tid til tog-eksploration.